Tutkimusten mukaan varhainen innostus tukee lapsen oppimista ja antaa valmiudet elinikäiseen oppimiseen (1).  Lasten yliopistossa peruskouluikäiset lapset ja nuoret pääsevät tutustumaan eri tieteen, taiteen ja teknologian aloihin sekä saavat onnistumisen kokemuksia tutkiessaan asioita itse ja yhdessä. Autamme lapsia ymmärtämään tieteellisen tutkimuksen merkitystä ja tuemme lasten kriittisten medialukutaitojen kehittymistä. Saamamme palautteen perusteella lasten uteliaisuus on siirtynyt myös koteihin ja jatkunut omaehtoisina tutkimuksina sekä visaisten kysymysten esittämisenä vanhemmille(2).

Lasten yliopiston toiminta tavoittaa vuosittain jopa 350 lasta ja nuorta maakunnassa. Suosituimpia kohteita ovat kesäisin Pohjois-Savossa järjestettävät eri tiede- ja taidealojen kerhot ja leirit. Suomenkieliset kerhot ja leirit on järjestetty monialaisessa yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston ja muiden toimijoiden kanssa. Toimintaa on pääosin Kuopiossa, Iisalmessa ja Siilinjärvellä sekä mahdollisuuksien mukaan myös muualla maakunnassa. Viime vuosina yhteistyötä on tehty myös kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa muun muassa kansainvälisen Phereclos-hankkeen kautta: snellmanedu.fi/phereclos-hanke

Haluatko olla mukana järjestämässä lapsille unohtumattomia elämyksiä tieteen, taiteen ja tekniikan maailmassa?

Hae mukaan opettajaksi, ohjaajaksi, koordinaattoriksi tai harjoittelijaksi 2022 kesäleireille! Tarjoamme mielenkiintoisen ympäristön myös harjoittelun ja opinnäytetyön tekemiseen. 

Rekrytointi on avoinna tiistaihin 15.2.2022 saakka osoitteessa: forms.office.com/r/R3Ze3du45V 

Videolta löydät tunnelmia viime kesän leireistä:

Lisätietoa: 

Riikka Asikainen 
suunnittelija, Lasten yliopisto
p. 044 746 2845 / riikka.asikainen@snellmanedu.fi 
 
Niko Kyllönen 
hankekoordinaattori, Lasten yliopisto 
p. 44 746 2843 / niko.kyllonen@snellmanedu.fi 

www.snellmanedu.fi/lasten-yliopisto

Lasten yliopiston Digimaailman tiedekasvatustarjonta: digimaailma.snellmanedu.fi

Lähteet
1. Vartiainen J. Mistä syntyy tuulen voima? Tiedekasvatusta ihmetellen ja leikkien. PS-Kustannus, 1. painos, 2018. 
2. Kyllönen N. Lasten tiedeleirien ja -kerhojen kemian kokeellisten töiden kehittäminen innostavuuden näkökulmasta. s. 37-38. Pro Gradu, Itä-Suomen yliopiston Kemian laitos, 2017. Saatavilla: urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20171243